tisdag 29 juni 2010

Funderingar kring distanspedagogik och distanspedagoger

Idag har jag fastnat för distanspedagogik och motivation. Jag har läst om de pedagogiska teorierna och fastnar för det kollaborativa lärandet som jag ser som en viktig del i en studiecirkel. Det fungerar mycket bra i den fysiska cirkeln men kan utvecklas mer inom den digitala cirkeln anser jag.
Vi stångas ofta med omotiverade elever/deltagare och i distansundervisning blir det än mer synligt, i vart fall inom mitt område folkbildningen. Att få deltagare att diskutera och samarbeta i en digital cirkel är nyckeln till en framgångsrik digital cirkel.

Jag skall i höst arbeta med att utveckla ett nytt digitalt studiematerial och på en träff med medarbetare från andra studieförbund och folkhögskolelärare var en av huvudfrågorna "- Hur gör vi med de som bara "tankar" hem materialet och inte deltar i kurserna??". Jag önskar att vi vänt på frågan och istället diskuterat hur vi genom den pedagogik vi använder kan motivera deltagare att delta i de digitala kurser och cirklar som vi erbjuder och att vi lyckas hålla intresset kvar genom hela kursen. Men det är inte helt lätt. Vi har alla tekniska möjligheter för att skapa kreativa studieplattformar, intressanta utbildningsmaterial och flexibla former för deltgare att mötas digitalt vid samma tid eller kurser som är helt oberoende av tid, men jag tror att vi måste lägga ner mycket mera tid och kraft på att utbilda oss och våra medarbetare ( ledare/lärare) i hur vi arbetare pedagogiskt för att skapa intresse som gör att deltagarna återkommer och känner samma tillhörighet till studiegruppen som de kan göra i en fysisk cirkel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar