torsdag 19 maj 2011
Från lärplattform till lärmiljö
Gårdagens seminarier på KTH var otroligt instpirerande, fastnade speciellt för disskussionen lärplattform kontra lärmiljö. ( Stefan Hrasinski, Det gränslösa lärandet)Att den "klassiska" lärplattformen ses som ett verktyg för det formella lärandet medan de nya communitysarna som växer fram är en miljö för det informella lärandet stärker mig i mitt arbete inom folkbildningen, där vi nu skall använda folkbildningsnätets "sociala medier" som lärmiljö för våra distanscirklar. Tilltron till att det är plattformen som skapar en bra utbildning/studiecirkel behöver utvecklas till att det är de pedagogiska metoderna som skapar ett lustfyllt sätt att lära på nätet. Intressant att KTH bygger en egen social plattform, för det informella lärandet. frågan är bara om eleverna kommer att använda den eller någon av de sociala forum som redan finns?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar