Vad händer om vi börjar tro på allt som finns på nätet? Efter att ha gjort testet om källkritik ser jag att trots att jag använder nätet som ett arbetsredskap i vardagen har jag som vuxen mycket att lära, hur svårt är det då inte som barn eller ungdom att kunna granska om den information jag får fram är sann och användbar eller felaktig?
Idag är min uppfattning att den vanligaste källan som används för att söka information på nätet sökfunktionen Google.Men ger sökresultatet rätt information? Hur källkritisk måste man vara och hur kan man arbeta för att hjälpa ungdomar att bli mer källkritiska?
De flesta unga söker urskiljningslöst efter information och många har låg kunskap om källkritik vilket gör att de uppgifter som kommer fram är den sanning man utgår från. En av de viktigaste uppgifterna vi har idag som pedagoger är kanske att lära ut hur man arbetar källkritiskt vid sökande av information. Och det inte bara i skolan, utan även i andra sammanhang där information tas fram som underlag för beslut. I den flora av information som finns på nätet är det lätt att hitta information som bekräftar den åsikt man vill få bekräftad, oavsett om det gäller rasistiska åsikter, drogliberala inställningar eller positiva respektive negativa effekter av kost, träning mm beroende på vad man vill ha bekräftat. Att lära våra barn och ungdomar att vara källkritiska är en viktig uppgift, men den kan aldrig ta bort uppgiften att prata om aktuella frågor som gäller deras liv och omvärld. I samtalet ges möjlighet till många fler nyanser, åsikter kan studsas mot varandra och skapa förståelse på ett djupare plan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar