fredag 12 april 2013

UR och Didaktikens verktyg


I höstas fick vi inom folkbildningen en fösta inblick i URs verktyg för att skapa egna studiematerial OER av de digitala material/filmer som finns på UR. Det är en spännande utveckling.

Erik Fichtelius pratade i dag i Webbinariet; UR – Rätten till public service-material i undervisningssyfte? om en undersökning av vad studenter använder för kompletterande material i sina studier ( högskolan)
Böcker fortfarande det som flest säger sig använda som kompletterande material av studenterna, men 22%  använder sig av videomaterial, bl a från Youtube, Ted och UR.
Undersökningen visat också att många studenter känner till UR, jag undrar om vi skulle få samma siffror inom folkbildningen?
Lite avundsjuk blir jag när jag hör och ser hur man utvecklar och använder sig av media, IKT i undervisningen inom universitet och högskola, vi ligger fortfarande långt efter inom studieförbundsverksamheten tyvärr.
Under den tid jag gått den här utbildningen har det skett en utveckling och jag ser med tillförsikt framåt mot att OER och videomaterial kommer att vara en naturlig del av de material vi använder i vår verksamhet framöver. Genom UR kan alla nu skapa sina egna klipp som man kan länka till utan att behöva tänka på om de ät tillåtna att klippa och visa utan att behöva tänka på upphovsrätt mm. Det är en funktion som jag tror kommer bli mycket användbar.
Nästa steg är att att skapa en form för Flipped classroom för studiecirklar med en tydlig indelning vad som sker digitalt och vad som skall ske i det fysiska rummet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar